Boxing Day en the day's after - Reisverslag uit Whangamata, Nieuw Zeeland van Maarten en Nelleke Swinkels - WaarBenJij.nu Boxing Day en the day's after - Reisverslag uit Whangamata, Nieuw Zeeland van Maarten en Nelleke Swinkels - WaarBenJij.nu

Boxing Day en the day's after

Door: Nelleke

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Nelleke

30 December 2013 | Nieuw Zeeland, Whangamata

Vervolg Tweede Kerstdag, Boxing Day
Na het ontbijt een stevige strandwandeling van zo’n 10 kilometer in de hoop wat kerstkilo’s kwijt te raken. We lopen weer naar de haven en dan door het dorp terug. Hoewel de temperaturen prima zijn is het weer niet echt bijzonder en we zijn net op tijd in een café om te schuilen. Na ons kopje koffie is het weer droog en vervolgen we onze wandeling. Emma en Mark zijn weer naar huis en laten Finn bij opa en oma. Sarah en Ryan en de kinderen blijven ook nog een paar dagen. Zij zullen koken vanavond. Pasta met gamba’s. Het is een rustige Tweede Kerstdag, een beetje lezen, kletsen, glaasje wijn. Na het eten gaan we naar de buren, David en zijn vrouw Julie zijn heel aardige en gastvrije mensen.
We maken kennis met hun Nederlandse gasten. Robert en Nicole uit Den Bosch en Jasper en Melanie die in Singapore wonen. Jasper werkt bij de Rabobank. Small world. Het is erg gezellig.
Bij terugkeer zijn Sarah en Ryan nog wakker en vertellen we verhalen over de gezamenlijke familie van haar vader en mij en zo wordt het ver na middernacht voor we gaan slapen.

Vrijdag 27 december
Verjaardag van mijn zusje Anke vandaag. Dat wordt feliciteren per Facetime dit jaar. Het is schitterend weer en dus gaan we naar het strand. Kleinzoon Finn mag nog een dagje langer blijven want het is zonde om met dit mooie weer in de auto te stappen. De kindertjes vermaken zich prima met zand en water en bouwen zandkastelen. Wij lezen wat en genieten van de zon.
Na de lunch gaat Maarten met Karl, David en de Nederlandse gasten varen en vissen. Ik lig heerlijk lang uit op het kleine, beschutte balkon achter het huis onder de parasol en dan vallen de ogen van zelf dicht. Heerlijk, dat is vakantie.
Vandaag koken we niet maar eten fish en chips op het strand. Erg vermoeiend allemaal dus vanavond op tijd naar bed!

Zaterdag 28 december
Met de IPad gewapend vertrek ik naar het terras van David en Julie om te Facetimen met mijn jarige zus. De Wifi ontvangst is beter daar. Even de mail bekijken en dan gaan we richting Mount Maunganui, aan de Bay of Plenty, waar Mark en Emma wonen. Een tochtje van zo’n anderhalf uur. Finn slaapt onderweg. Mount Maunganui, afgekort als de Mount ligt tegen de havenstad Tauranga aan, de tweede grootste haven van Nieuw Zeeland. Hier komen ook de grote cruiseschepen die Nieuw Zeeland aan doen.
Mount Maunganui houdt het midden tussen de Nederlandse en Belgische kust. Druk, veel toeristen, cafés, restaurants, hotels en appartementen. We laten de auto achter bij Mark en Emma en wandelen langs het strand richting berg. Aan de voet van de berg drinken we een kopje thee en koffie, dat wordt geserveerd door een meisje dat een jaar als exchange student in Borne woonde en naar de Bataafse Kamp ging, de school van nicht Lotte en neef David toen zij nog in Delden woonden. De wereld is klein blijkt maar weer eens. We wandelen door de winkelstraat terug en op zoek naar een klein kerststalletje voor mijn verzameling vind ik dat niet, maar wel een paar grappige kerstboompjes die volgend jaar mijn kerstboom zullen sieren.
Terug bij Mark en Emma drinken we een glaasje. Zij hebben gasten uit Schotland.
Dan terug naar de Coromandel en terwijl de dames koken zitten de heren lekker met een biertje buiten. Het was weer een mooie dag. Na het diner waarin we op een creatieve manier de Kerstham hebben verwerkt gaan we met Google maps in de aanslag om onze reis op het Zuidereiland voor te bereiden.
Met hulp van Karl en Sherryn bepalen we waar we heen gaan en wat we beslist moeten doen. Zij hebben een paar jaar geleden de Hollyford track gedaan.
Volgens de website (http://www.hollyfordtrack.com) een three day guided wilderness experience.
(The Hollyford track:
In this 3 Day / 2 Night all-inclusive guided wilderness experience you will be transported from the wilderness to the sea. Transecting the Hollyford Valley by foot, jet boat and finally helicopter. A maximum number of 16 people in your group provides for a personal experience. Along the way your expert and passionate guide will bring to life the diversity of landscape, vegetation and wildlife. As well as captivating stories of early Maori and Pioneering families. Enjoying first-rate cuisine and personal service as small groups in comfortable private lodges. The trip concludes with a helicopter flight into Milford Sound, Fiordland before returning you to Te Anau.)
Klinkt goed. Dus die boeken we online van zaterdag 11 tot maandag 13 januari. Daar voor in ieder geval de Frans Jozef en Fox Gletsjer. Daarna naar Alexandra om neef Jacque te bezoeken.
We hebben er zin in!

Zondag 29 december
Als we wakker worden regent het dat het giet. Lekker weer dus om je nog even om te draaien en een beetje te lezen. Tegen de middag klaart het op en gaan we ons dagelijkse rondje strand en dorp doen. Ook David en Julie en hun dochter Kelsy gaan mee. David heeft 2 grote pleisters op zijn benen. Hij is gisteravond gebeten door de hond van vrienden. Fijne hond!
Temperatuur is prima en er zijn weer stukjes blauwe lucht. Het is druk. Je kunt zien dat het op dit moment zomervakantie en hoog seizoen is hier. Alle terrasjes zijn bezet en om te bestellen moet je in de rij. Maar de heren hebben een plaatsje bemachtigd en we drinken een heerlijk kopje koffie, gevolgd door een glaasje Sauvignon en een biertje. Het is afzien hier! Terug van de wandeling kijken wij nog even naar onze reisplannen en dan lekker relaxen. Diner vandaag met alle wandelaars. Het is weer uitermate gezellig. Geweldige gastheer en gastvrouw!

Maandag 30 december
We Facetimen met het thuisfront. Bij ons is het al 30 december in de ochtend, dus de verjaardag van Rein. Ze hebben het feestje net achter de rug en de jarige is goed verwend. Helaas is oma al weer naar huis en haar computer heeft het begeven dus hebben we geen contact met haar. Bart zal samen met Ome Robert er voor zorgen dat het ding weer aan de praat raakt. Hopen maar dat het voor 1 januari gefikst is! Nadat we iedereen uitgebreid hebben gesproken gaan wij een tour door de Coromandel doen.
Van Whangamata naar Thames over de heuvels en langs de kust. We drinken koffie in Coromandel stad en slaan nog meer zonnebrandcrème in, ook voor onze trip naar het Zuiden.
Van Coromandel nemen we de kustweg en stappen uit bij een golfvriendin van Sherryn. Alle deuren staan open, maar de vriendin is in geen velden of wegen te bekennen. Dan maar lunchen op Golf Resort Matarangi, een prima alternatief. Na de lunch weer op weg via kleine baaien en tropische wouden. Dan naar Cathedral Cove en Hot water beach. Erg toeristisch en we hebben eigenlijk de verkeerde route genomen want op hot water beach is het nu vloed en kunnen we dus geen eigen hot whirl pool graven. Jammer, moeten we gewoon nog een keertje terug komen!
Ook hier erg toeristisch dus we lopen even rond en besluiten naar onze eigen beach te gaan
Sherryn en ik maken home made pizza’s en dan een beetje op tijd naar bed. Morgen oudjaar!