Lake Wanaka en Te Anau - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Maarten en Nelleke Swinkels - WaarBenJij.nu Lake Wanaka en Te Anau - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Maarten en Nelleke Swinkels - WaarBenJij.nu

Lake Wanaka en Te Anau

Door: Nelleke

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Nelleke

10 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Te Anau

Donderdag 9 januari

Voor we onze reis naar Te Anau vervolgen gaan we eerst op zoek naar een elektrisch kacheltje en een extra fleecedeken. Die zijn allebei in de andere camper achtergebleven en onze kachel werkt niet, dus in overleg met dezelfde Gary gaan we er een aanschaffen. Eerlijk gezegd vond ik het een belachelijk idee om een kacheltje mee te nemen omdat het zomer is, maar de avonden en nachten zijn hier behoorlijk koud. De plaatselijke vis en jacht winkel, zo een als vroeger ome Jan Swinkels had, heeft dat niet in het assortiment en verwijst ons naar de Mitre 10, een soort van Karwei. En daar vinden we wat we nodig hebben. Warme voeten vannacht!
Op weg via Cardrona waar we in de tuin van hotel Cardrona koffie drinken. Dit is het oudste hotel in deze regio. Het is een typisch Engels hotel. De open haard brandt, maar wij gaan buiten in de zon zitten. Na de koffie vervolgen we onze weg richting Arrowtown, een gerestaureerd goudzoekerstadje. Het decor waar we doorrijden is een majestueuze bergketen en okerkleurige velden met beemdgrassen. Veel schapen grazen hier. Op het hoogste punt hebben we een prachtig overzicht en kijken we uit op Lake Wakatipu, waar ook Queenstown aan ligt. Voorbij Queenstown verder naar Te Anau. Praktisch geen verkeer op een enkele camper na. Verspreidt liggen wat boerderijen. Werkelijk the middle of nowhere hier. Af en toe een dorpje met een paar huizen. Garston heeft zelfs een hotel en een shop waar ze antiek verkopen en ook honing. Het is lunchtijd dus eten we hier een smakelijke beefburger. We treffen de twee Nederlandse vrienden die we ook gesproken hebben in Franz Josef, toen we gingen vliegen. Zij trekken met hun campertje vandaag door naar de Milford Sound. Die zien wij volgende week maandag. Rond half vier arriveren we in Te Anau. De Top Ten Camping ligt midden in het stadje aan het gelijknamige meer. Het grootste zoetwaterreservoir van het zuidelijk halfrond en het tweede grootste meer van NZ. Op het diepste punt is het meer 417 meter. Ontstaan door een enorme gletsjer met verschillende zij armen die diep het bos in dringen. Westelijk, Central Southland, oostelijk de ruige bergen van Fjordland. Het stadje is uitvalsbasis voor uitstapjes naar de Milford Sound, de noordelijkste gletsjerfjord van de 14 fjorden in Fiordland en de enige die via de weg bereikbaar is. Dat is te merken aan busladingen Japanners die het Zuider Eiland in 5 dagen doen!
We hebben een mooi plekje gekregen en ze zijn hier zeer coulant. We krijgen geld terug omdat we twee nachten niet in onze camper verblijven. We hoeven voor die nachten maar 5 dollar te betalen. Service! Dan op ons gemakje wat kokkerellen met een lekker wijntje erbij. Homemade pasta op het menu. Afwassen doen we in de centrale keuken waar volop gekookt en gebakken wordt door de kampeerders. Naast ons een Duits stel met twee kleine jongetjes. Een van vier jaar en een baby van 6 maanden. Ze zijn drie maanden onderweg in een gekocht campertje dat ze aan het einde van de reis weer van de hand doen. Na de afwas wandelen we het stadje in en kopen nog wat zaken die we denken nodig te hebben voor onze driedaagse track. Een aardige dame helpt ons daarmee. We kijken meteen waar de Fjordland Cinema is waar we morgen de briefing krijgen voor onze tocht. Na onze wandeling even skypen met oma Truusje die natuurlijk zeer benieuwd is naar onze verhalen. Uit Best niets schokkendst te melden. Kachel aan want het is koud. Daar hebben we ons echt op verkeken. Dikke pyjama's en dito truien zijn hier geen overbodige luxe.

Vrijdag 10 januari
Beetje uitslapen en dan wandelen we door het park naar het kleine haventje van Te Anau. Het is heel rustig nu alle campers weer verder zijn getrokken. We komen uit bij de Tourist Information en besluiten om vanmiddag een boottochtje te gaan maken over het meer naar de zuidfjord.
Vertrek om 13.00 uur en het blijkt dat we de enige gasten zijn. Privé cruise dus, met Pete als kapitein. Aardige man die ons van alles vertelt over het meer en de omgeving. We varen op ons gemakje over het mee richting zuidelijke fjord en Pete legt het verschil uit tussen een fjord en een sound. De eerste Europeanen beschreven de fjord als 'sound' voor deze bergen. Maar deze benaming is verkeerd. Een 'sound' is een vallei die onder het zeeniveau komt te liggen.
Fjorden zijn gemaakt door ijs dat van de bergen schuift.
Er wordt een soort U-vorm gecreëerd en dit noemen ze fjorden.
De Engelsen die voor het eerst naar hier reisden kenden het verschil niet tussen een 'sound' en een fjord, dus werd het Milford Sound genoemd, terwijl het zijn ontstaan dankt aan een gletsjer. Het is maar dat we het weten. Na een half uurtje varen draaien we de zuidelijke zijarm van het meer in. Prachtig. Het weer is goed genoeg om op het voordek te zitten. Heerlijk mijmerend in het zonnetje en de prachtige natuur aan je voorbij te zien glijden. Heerlijk relaxed. We leggen aan bij een klein steigertje waar twee mannen aan hun boot werken. Er moeten nieuwe ramen in en er moet nodig een verfkwast aan te pas komen. We maken een praatje en gaan dan het bos in richting het “Hidden Lake”. Er zijn 17 meertjes hier in de buurt die niet bereikbaar zijn per boot en die je alleen vanuit de lucht kunt zien dan wel te voet door het bos. Dit is er een van. Pete vertelt over de verschillende vegetatie, maakt een paar foto’s van ons en gaat dan alvast terug naar de boot om thee en koffie te zetten. Wij wandelen op ons gemakje terug. De twee mannen drinken een “ bakkie” mee en dan gaan zij verder aan het werk en wij terug naar Te Anau. Om half 6 worden we namelijk in de Fjordland Cinema verwacht voor onze briefing. Rond 4 uur meren we weer aan, bedanken Pete voor de gezellige middag en brengen onze spullen terug naar de camper. Dan naar de cinema waar onze gids Tom ons al op staat te wachten. We krijgen uitleg over hoe onze tocht er in grote lijnen uit gaat zien. Ook hier wij tweeën. De rest van de wandelaars komt morgenochtend vanuit Queenstown. Tom raadt ons aan om de film “Ata Whenua, Shadow Land” te gaan zien. Die duurt een dik half uur. De film is gemaakt door een helikopter piloot die jaren vluchten heeft gemaakt in dit gebied. Fascinerende film met dramatische muziek er onder gemonteerd. Na de film eten we even een hapje in de naastgelegen “Ranch”. Niet bijzonder, maar we kunnen wel lekker buiten in de zon een visje/steak verorberen. Dan terug naar de camper en onze backpacks pakken voor de tour van morgen. De eerste dag namelijk moeten we onze bagage zelf meenemen. Kunst dus om zo min mogelijk bagage er in te stoppen. Dat vergt overleg en pakken met beleid.