Naar de Bay of Islands - Reisverslag uit Russell, Nieuw Zeeland van Maarten en Nelleke Swinkels - WaarBenJij.nu Naar de Bay of Islands - Reisverslag uit Russell, Nieuw Zeeland van Maarten en Nelleke Swinkels - WaarBenJij.nu

Naar de Bay of Islands

Door: Nelleke

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Nelleke

10 Februari 2009 | Nieuw Zeeland, Russell

Dinsdag 10 februari

Lekker geslapen tot 9 uur. Het is doodstil hier. Je hoort op de achtergrond alleen het ruisen van de branding. Het is behoorlijk benauwd en het miezert een beetje dus na een lekker ontbijtje gaan we weer op pad. Onze eerste stop is in Whangarei, een grote plaats waar we zelfs een Rabobank ontdekken. Doel is het vinden van een Vodafonewinkel zodat we een Nieuw Zeelands prepaid telefoonnummer kunnen gebruiken. Het blijkt dat we er zelf niet mee naar Nederland kunnen bellen, maar wel gebeld worden.
Het nummer is 0064 211103879. Via belgigant is het goedkoper bellen naar het buitenland dus mochten jullie ons nodig hebben dan weet je hoe het werkt.
Na nog wat huishoudelijke boodschappen besluiten we om via de kust naar Russell, de eerste Europese nederzetting in het Noorden van NZ, te rijden. Het is een klein stadje ten oosten van Pahia. We zien een afwisselend landschap van brede rijen duinen, bomen, mangroven (bomen die in het water groeien), baaien en de oceaan. Het is heel rustig op de weg en van files geen sprake.
In Russell is een van de Top 10 Holiday Parken van NZ, een soort Roompot Beach Resorts. Je kunt er huisjes en cabins huren en ook overnachten met een camper en tent. Je kunt merken dat het hoogseizoen hier voorbij is want het is redelijk rustig op de campground.
We verkennen het park met uitstekende voorzieningen voor kampeerders. Volledig geoutilleerde binnen- en buitenkeukens waar iedereen gebruik van kan maken, een ruimte met TV en internet.
Dan wandelen we naar het dorpje zelf met cafés en restaurantjes aan de waterkant. We bezoeken de Pompalier, een Frans koloniaal gebouwtje, gesticht door de Franse bisschop Pompalier ten behoeve van de rooms-katholieke missie. Er werden destijds boeken gedrukt door de missionarissen in het Maori. We kopen er de eerste theelepeltjes voor de kinderen als souvenir.
Op de terugweg worden we en passant lid van de Zwaardvisclub, dat is verplicht als je op hun terras op de eerste verdieping wil zitten. Nou dat vinden we geen probleem.
Lekker biertje en glaasje witte wijn en prachtig uitzicht over de baai.
Naast ons drie mannen, twee uit NZ, de ander een vriend uit Perth, Australië. Ze vinden dat Maarten een medaille heeft verdiend als ze horen dat wij hier zijn vanwege ons 30 jarig huwelijk! Ik geef hen natuurlijk groot gelijk. Ze bieden ons een borrel aan, die we niet afslaan.
We gaan eten een klein Thais restaurantje waar naderhand ook onze nieuwe “vrienden” komen eten. De Australier besteld champagne (Taittinger) en komt regelmatig ook onze glazen bijvullen. Aardig toch?!
We blijven hier een extra dag en gaan morgen een boottocht maken en als het kan zwemmen met dolfijnen. Wordt vervolgd.

• 11 Februari 2009 - 14:23

Arij Heijboer:

Toch hartstikke leuk dat je via internet op de hoogte kunt blijven wat jullie allemaal dagelijks doen. Leuke camper trouwens. Nelleke je schrijft leuke verhalen die kunnen zo het vakantie-boek in.
    Enjoy your trip.

Arij