Zuidwaarts - Reisverslag uit Waihi Beach, Nieuw Zeeland van Maarten en Nelleke Swinkels - WaarBenJij.nu Zuidwaarts - Reisverslag uit Waihi Beach, Nieuw Zeeland van Maarten en Nelleke Swinkels - WaarBenJij.nu

Zuidwaarts

Door: Nelleke

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Nelleke

14 Februari 2009 | Nieuw Zeeland, Waihi Beach

Rond half 10 verlaten we Russell en de Bay of Islands en gaan naar het zuiden. Met de ferry over naar Opua. We willen een flinke ruk maken vandaag dus laten we de kustweg voor wat het is en pakken de autoweg richting Whangarei. Bij Kawakawa stoppen we voor een lekkere kop koffie en voor het meest bijzondere openbare toilet van Nieuw Zeeland. Het is gemaakt door de Oostenrijkse architect en schilder Hundertwasser, die tot zijn dood in maart 2000 lange tijd in Nieuw Zeeland woonde. Hij ontwierp een openbaar toiletblok met een dak van gras. Net zoiets van zijn hand schijnt in Wenen te staan, dus daar moeten we nog een keertje heen.
Het toilet bewonderd, een plasje gedaan en bij de plaatselijke drogist spul gehaald tegen mijn verbrandde rug. Ongelooflijk hoe weinig zon er voor nodig is om knalrood te worden. Dat is me lang niet overkomen, maar iedereen waarschuwt hier voor de dunne ozonlaag. Nog beter smeren dus! Na de inkopen weer op weg. We onderbreken de rit bij een café met de mooie naam “Top of the dome” voor een onvervalste Nieuw Zeelandse beefburger met fries. Mijn eerste frietjes deze vakantie dus dat valt nog mee. We nemen een stuk tolweg dat pas een paar weken geopend is en zijn te laat om een ticket te kopen dus dat moeten we straks bij het inleveren van de camper nog voldoen. Rond drie uur rijden we de noordkant van Auckland weer binnen bij de North Shore. We doen er bijna een uur over om uit te komen aan de zuidkant. Wat een enorme stad. Prachtig gezicht iedere keer weer. Al die boten, masten en zeilen en de verschillende jachthavens.
We verlaten de stad en komen weer in een omvangrijk duinengebied. Het waait flink en Maarten heeft twee handen aan het stuur nodig om de camper in bedwang te houden. We besluiten om naar Waihi Beach aan de “Bay of Plenty” te rijden. Ook daar is weer een van de Top 10 Holiday parken. We arriveren rond 17.00 uur met 380 km op de teller. De camper geparkeerd vlakbij het zwembad van het park. We wandelen naar het strand. Geen kip te zien, wel wat zeevogels en een verdwaalde badgast. Wat een verschil met onze overvolle stranden op een mooie zomerdag. Na een plonsje in het water van het zwembad drinken we een borreltje en bellen met de familie Van de Loo in Matamata. Een oom en tante van Marlène Swinkels die we ontmoet hebben op de verjaardag van Hein in Boxtel vorig jaar september. We gaan er morgen op weg naar Rotorua een kopje koffie drinken en Corry nodigt ons meteen uit voor de lunch. Gezellig. Maarten bakt een biefstuk op de barbecue die ter beschikking is van de gasten en dan lekker lezen in de camper, want we hebben hier geen wireless internet ter beschikking.

• 14 Februari 2009 - 15:01

Arij Heijboer:

Uit het reisverslag blijkt dat jullie al behoorlijk thuis zijn in Nieuw Zeeland. Ook voel ik het enthousiasme in jullie verhaal. Samen genieten van ieder moment en dat is ook de bedoeling.
    Ik heb wel eens gelezen dat sommige vakantiegangers heel veel foto's maken en later thuis pas zien waar ze geweest zijn.
    Ik denk niet dat jullie dit overkomt.
    Enjoy your trip.

Arij

• 14 Februari 2009 - 15:11

Lia:

Hoi Nelleke en Maarten, ziet er allemaal geweldig uit. Jullie zijn nu echte avonturiers. Bevalt het om zolang saampies met de camper rond te toeren? Geniet ervan , we blijven jullie volgen. Liefs Lia en Asd.

• 15 Februari 2009 - 08:59

Karel:

Ha reizigers!

Prachtige tocht. Ik volg je via Google Earth. Zag dat er een prachtige golfcourse ligt in Rotorua, op een uitloper in het meer. Is dat trouwens een kratermeer?
    Groeten ook van Anke en Juliette

• 18 Februari 2009 - 19:54

Gerard Van Kessel:

Nelleke, ik volg je reisverslagen dagelijks met grote belangstelling en veel leesplezier. Prachtige verhalen en heel veel mooie fotot's. Mijn complimenten voor je reisverslagen. Toppie. Het is net of ik en ook Beppie jullie reisje visueel meemaken. Spaart ons wel een lange vliegreis uit! Om alles 2 keer te zien lijkt me nu ook niet alles. Heel veel plezier verder, de groeten aan Martin en je moeder en blijf je verslagen doen. groetjes Gerard en Beppie.