Hollandse koffie in Matamata en Waikite Valley - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Maarten en Nelleke Swinkels - WaarBenJij.nu Hollandse koffie in Matamata en Waikite Valley - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Maarten en Nelleke Swinkels - WaarBenJij.nu

Hollandse koffie in Matamata en Waikite Valley

Door: Nelleke

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Nelleke

16 Februari 2009 | Nieuw Zeeland, Wellington

Hollandse koffie in Matamata en the “living waters of Waikite valley Thermal Pools and Springs

Vrijdag 13 februari

Om 10 over 8 wakker. Ontbijtje verzorgen en de camper weer reisklaar maken. Geertje vraagt per sms of we online kunnen komen want ze hebben een huis gezien in de Oranjestraat en willen advies. We bellen en vader heeft wat wijze raad!
Om goed half 10 vertrek uit Waihi Beach. Wij vonden de camping in Russel mooier dan deze. Geen aanrader voor andere Nieuw Zeelandgangers dus.
Onderweg naar Matamata. In tegenstelling tot de rit gisteren is het landschap hier een stuk vlakker. Veel weiden met koeien en schapen en ook veel grote stoeterijen waar volbloedpaarden worden gefokt voor de paardenraces en de polosport.
Kwart over 11 staan we bij John en Corry van de Loo op de stoep. Ze wonen aan het einde van het dorp en hebben vanaf het terras een mooi uitzicht. We worden allerhartelijkst ontvangen met een heerlijk kopje Hollandse koffie met cake. Gezellig even “bijbuurten” op z’n Brabants en hun huis bewonderen. Ze wonen nog niet zo heel lang in deze buurt en zijn vanuit Wellington hier naar toe gekomen. Hun dochter met de kinderen woont vlakbij in de buurt en de jongste kleindochter Nicky komt ook bij opa en oma lunchen.
Na de lunch met soep en broodjes met hagelslag(!!) voor de liefhebbers trekken we verder richting Rotorua. Collega’s van Maarten, Richard en Anita Romijn zijn ook in Nieuw Zeeland met hun twee kindjes en zij hadden op een mooie camping in Waikite Valley gestaan. Tussen Rotorua en Lake Taupo. De camping heeft thermal pools en dat spreekt mij wel erg aan. We hebben dat al eens eerder meegemaakt in Canada en dat is heerlijk.
Om 16.00 uur arriveren we in the middle of now where, waar een kleine campground ligt. We krijgen een plaats voor de camper en gaan op verkenning uit. We wandelen eerst naar het beginpunt van de spring. Borrelend, spuitend, gloeiend heet water. Je weet niet wat je ziet. Een letterlijk kokende rivier waaruit via een ingewikkeld buizensysteem thermaal water wordt gepompt, wat in verschillende baden loopt, van gewoon lekker warm tot echt heet. Het is een prachtige omgeving en uit het niets stijgen overal dampen omhoog. We gaan ons snel verkleden en dan in de pool. Mijn favoriete pool ligt helemaal in het groen met een geweldig uitzicht. Genieten met hoofdletter G!
We treffen een Nederlandse jongen uit de buurt van Bergen op Zoom, een Nederlandse meisje op wereldreis en nog verschillende andere jongelui die al backpakkend de wereld aan het verkennen zijn. Leuke gesprekken. Dan lekker wat lezen en uiteindelijk genieten van een onvervalste lams stroganov op het terras. Maarten leest daarna nog wat en ik dompel me nog even onder. Morgen gaan we Lady Knox bekijken. Het is een geiser die iedere ochtend om 10.15 begint te spuiten. De lady Knox ligt in Wai-O-Tapu, een thermaal wonderland met nog meer warme en koude bronnen en borrelende modderpoelen.

• 16 Februari 2009 - 12:01

Arij Heijboer:

Zo zie je maar dat je zelfs in Nieuw Zeeland nog eens een hollands kopje koffie kunt drinken.
    En ook zijn daar natuurlijk weer nederlanders op doortrek. Overal in de wereld kom je altijd wel een hollander tegen.
    Het baden lijkt mij, zo op de foto te zien, heerlijk ontspannend en gewoon heel lekker.
    Enjoy your trip.

Arij