Wellington en de overtocht naar het Zuidereiland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Maarten en Nelleke Swinkels - WaarBenJij.nu Wellington en de overtocht naar het Zuidereiland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Maarten en Nelleke Swinkels - WaarBenJij.nu

Wellington en de overtocht naar het Zuidereiland

Door: Nelleke

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Nelleke

18 Februari 2009 | Nieuw Zeeland, Wellington

Maandag 16 februari

Lekker geslapen tot 9 uur. Douchen en ontbijten op ons gemakje. Wim belt met de mededeling dat tante Joke Swinkels is overleden, maar dat wisten wij al van Ramona, die ons zaterdagochtend een smsje stuurde. Na het ontbijt rijden we richting Wellington. Ik wil graag met de cablecar, een klein treintje, omhoog naar de stad. Rond 13.00 uur arriveren we in Wellington na een rit met flinke klimmen door bergachtig gebied. Het regent af en toe.
In Wellington aangekomen rijden we een uur rond om een parkeerplaats te vinden. Tevergeefs, nergens kunnen we ons niet al te bescheiden “vannetje” kwijt. Balen! We besluiten naar onze campground te rijden in Lower Hut, ongeveer 13 km van de stad. Zien we daar wel weer verder. We regelen bij de receptie een plek en horen dat we prima met de bus naar Wellington kunnen. Eerst lunchen. (Verbrandde) pizzapunten, de grill stond te hoog kennelijk, foutje van de kok. Dan begint het te regenen en niet zo’n beetje. Het komt met bakken de hemel uit. Verdorie. Dan maar internetacces regelen via de creditcard en allerlei achterstallig “onderhoud” doen. Kijken wel of het aan het eind van de middag nog opklaart en anders ach de wijnvoorraad is in orde. We komen de dag wel door. Kijken op onze TV de videofilm van de afgelopen tijd, leuke stukken, maar de cineast zal nog wel wat moeten monteren.
Morgenvroeg moeten we om 7.30 bij de ferry zijn voor de overtocht naar het Zuidereiland. Volgens weeronline is het morgen beter en zijn de vooruitzichten voor de komende dagen op het Zuidereiland prima, niet zo heet als in het Noorden, maar met 19 graden en een zonnetje zijn wij heel tevreden.

Dinsdag 17 februari

Het klaarde dus helemaal niet meer op, sterker nog het bleef plenzen. En aangezien ik een echte mooi weer toerist ben zijn we er niet meer op uit gegaan, maar heb ik een uitgebreide Hollandse maaltijd klaargemaakt compleet met varkenslapje, aardappeltjes en boontjes. Met het vierpits-gastoestel in de camper is dat een fluitje van een cent. Toen we de DVD geïnstalleerd hadden om een filmpje te gaan kijken werd Nederland wakker en hadden we diverse mensen op de skype. Ook belde mijn nichtje Bernadette uit Hamilton nog op om iets af te spreken. Ik zei het al, we komen tijd tekort. En zo was het binnen de kortste keren weer bedtijd want de wekker stond op 6.00 uur. Militaire tijd, maar voor mij altijd wennen. Het was nog donker zelfs.
6.30 op weg naar de ferry en daar stonden we in een lange rij met allerlei campers te wachten om aan boord te mogen. Het was kraakhelder en de zon kwam net op boven de bergen aan de overkant van het water en zette alles in een gouden gloed. Prachtig gezicht. We moesten toch nog wachten en konden dus even ontbijten. Het schip, de Interislander van Hollandse makelij en varend onder Engelse vlag kan 1600 passagiers laden en een enorme hoeveelheid auto’s, vrachtwagens en natuurlijk campers (600 stuks over drie dekken verdeeld).
Het heeft 10 dekken met cafés, restaurants, een peuterspeelzaal, een bioscoop en een aantal lounges. Dek 10 is het zonnedek en daar gaan wij natuurlijk heen. We zijn niet de enigen!! Foto’s knippen en mensen kijken. Favoriete bezigheid. Een trui is geen overbodige luxe want het waait toch nog frisjes. Om precies half 9 vaart de Interislander de haven van Wellington uit, richting de Cook Strait op weg naar Picton op het Zuidereiland. Heel veel verschillende nationaliteiten aan boord. Jonge backpackers met grote rugzakken die aan boord nog een paar uurtjes slaap meepikken. Ook een ouder Nederlands stel dat al meer dan 50 jaar in Nieuw Zeeland woont en nu hun pasgeboren achterkleinkind op het Zuidereiland gaan bewonderen. Ik zet de overgrootouders gezellig samen op de foto.
Rond half 12 staan we aan de andere kant na een prachtige overtocht met mooie vergezichten. We gaan eerst de terugtocht regelen en dat is maar goed ook want de ferry die we maandag willen nemen is al volgeboekt, dan gaan we dus maar zondag met de late terug. Van Picton rijden we een prachtige route door de bergen naar Havelock. Maarten heeft aan boord gebeld met collega Richard en die staat met zijn gezinnetje op een camping aan het begin van het Abel Tasman Nationaal Park in Kaiteriteri, 60 km voorbij Nelson. Wij gaan ook die kant op. Dat betekent wel dat ons “rondje” Zuidereiland behoorlijk noordelijk zal zijn en dat een bezoek aan neef Jacq in Cromwell een andere keer zal moeten gebeuren.
Van Havelock rijden we naar Nelson. Veel druiven en dus wijnbouw en ook appelboomgaarden. De wijngaarden worden afgeschermd voor de wind door enorme grote hagen. Rond half 5 arriveren we in Kaiteriteri. De camping ligt aan het strand. We verkennen de zaak, zitten even aan het strand met de familie Romijn en gaan dan een tocht boeken voor morgen. De weersvoorspelling is prima dus een uitgelezen kans om een mooie wandeling (hike) te maken door het Abel Tasman Nationaal Park.
We gaan met Richard en Anita en hun kinderen Stan (bijna 4) en Elke (2) een hapje eten aan de boulevard. Als de kinderen slapen drinken we nog een wijntje in de camper en dan de oogjes dicht want het was zoals gezegd vanochtend erg vroeg.

• 18 Februari 2009 - 09:26

Joan En Tony:

Hallo globetrotters,
    Very sorry, maar ik (Tony) ben sinds afgelopen vrijhdag helemaal van de kaart af en niet in staat geweest om jullie te volgen. Een forse buikgriep heeft mij gedwongen om het merendeel van mijn tijd in een klein kamertje(!!!) dor te brengen. Vandaag voelt het weer iets beter.Ik probeer zo gauw mogelijk jullie ongelooflijk moeie reis weer te volgen. Lukt me nog niet. Blijft genieten en zorg dat je niet te vermoeid raakt.
    Tuss () ik zal de vergadering van 20 a.s. ook niet kunnen bijwonen. Ruud kan dus meteen weer in het diepe.Heel veel groetjes en veel plezier van Joanen mij, Tony

• 18 Februari 2009 - 09:57

Bregje:

Hey Pap en Mam,

Ik ben wederom jaloers, wat ziet het er prachtig uit. Maar goed dat je je Tilburg University trui had mam, ik zit er nu, we hebben practicum maar ben al klaar dus het is even wachten tot het besproken wordt. Ik heb vanochtend nog gekeken op skype maar jullie waren helaas niet online. Spreek jullie dit weekend nog wel, ik ga morgen Huub mee ophalen van school dus wellicht kunnen we morgenavond nog skypen. Geniet er nog van want de tijd vliegt!!

Liefs, Bregje
    p.s. die collega van papa neemt zijn kinderen mee, mogen jullie de volgende keer ook doen hoor ;)

• 18 Februari 2009 - 12:14

Theo Noordenbos:

Ik las tussen de regels door dat de film toch wel hier en daar bewerkt moet gaan worden. Dat treft!
    We hebben Pinnacle Studio 12 geinstalleerd en ik werk er al naar tevredenheid mee. Ook andere filmbestanden kun je er prima mee bewerken, dus Maarten; je kan er tegen aan bij terugkomst.
    PS: Ook bij Nico hebben we e.e.a. geinstalleerd

Veel plezier daar en het stelt me gerust dat je ook daar een buitje regen kunt krijgen!

• 18 Februari 2009 - 13:29

Arij Heijboer:

Hoe is het mogelijk dat zelfs het hollandse weer (dat bekend staat om zijn vele regenbuien) ook in Nieuw Zeeland van zich laat spreken.
    Maar gelukkig laten jullie je daardoor niet uit het veld slaan. Kennelijk genoeg alternatieven.
    Het reisverslag gaf weer een gedetailleerd en vooral gezellig beeld van jullie belevenissen.
    Blij dat de zon toch nog doorkwam.
    Enjoy your trip.

Arij

• 18 Februari 2009 - 21:51

Nelleke:

Dag lieve meelezers,

Dank weer voor jullie berichten. Tony pas goed op jezelf!En Bregje, jij moet hier gewoon gaan backpacken i.p.v.met ons mee te gaan.
    Theo we komen op het net als we terug zijn en Arij ook jij weer bedankt voor je berichtje